JURNAL 1
Kerajaan mengambil berat akan kepelbagaian etnik dan menyokong kumpulan minoriti. Oleh itu, program pendidikan guru telah dijadikan teori model sebagai teladan, yang mana pelajar akan belajar dari pakar dan mempraktikkan kepakaran mereka dalam amalan masa depan.
China mula melihat inovasi dalam langkah dan teori dalam era baru di segenap lapisan masyarakat untuk menjadikan negara mereka selari dnegan perkembangna global.
Kebanyakan bilik darjah disana mengandungi lebih daripada 80 orang pelajar dengan bimbingan seorang guru. Dan jumlah ini akan berkurangan di peringkat yang lebih tinggi. Oleh itu, mereka diberikan kursus latihan untuk mengaplikansikan kurikulum baru di sana.
Mereka tidak boleh hanya berdiri di hadapan kelas dan memberikan ceramah secara pasif dan mendengar kepada pelajar, pelajar tersebut sendiri hendaklah memenuhi kehendak berdasarkan pengajaran guru.
Hal ini adalah untuk memabantu para pelajar menggunakan bahasa inggeris dengan baik dan betul berbanding dengan hanya mengetahu teori berkaitan subjek tersebut.
China telah memraktikkan beberapalangkah terperinci untuk membantu kajian tindakan.
1.perbezaan peranan dalam organisasi.
- salah seorang adalah ketua jabatan yang berperanan mengetuai jabatan.
- yang berperanan untuk mengawal kualiti pengajaran, kurikulum dan hasil kajian. Mereka diberi kebebasan untuk memilih aktivoti sendiri dengan berkerja sepenuh masa untuk mempromosikan jabatan.
2.Mengaplikasikan kajian tindakan dalam ciri2 kaum cina.
- bertujuan untuk memastikan guru memperkembangkan kreativiti mereka supaya boleh diterima dan bersesuaian dengan pengajaran dan pembelajaran.
- Mereka hendaklah mengelak daripada memberikan tanggapan negatif kepada rakyat cina bahawa mereka membawa idea barat yang tidak dapat diterima dalam komuniti sosial China.
- Mereka hendaklah memperbaiki pencapaian pelajar dengan penghormatan dan semangat kepada keluarga dalam membantu pelajar tersebut memahami bahasa inggeris.
3. membina persoalan pendidikan yang berkualiti
- par guru hendaklah mengngemukakan soalan yang dapat membantu pelajar berfikir kearah yang memerlukan mereka mengetahui jawapan.
4. perkembangan pendidikan yang boleh ditanggung.
Hal ini penting agar perkembangan pendidikan di China dapat ditanggung oleh tenaga profesional disana.
5. membina penilaian piawaian pendidikan
Kajian sebelum ini mendapati bahawa ini adalah kunci kepada proses pembangunan pendidikan. Piawaian pendidikan adalah nilai yang perlu dibuktikan dalam perkembangan dan membuktikan pencapaian kami. Kehendak kami tidak tetap dan akan merkembang dari tahun ke tahun.
Tuesday, 26 May 2009
Posted by kajian tindakan nurulhuda rahim at 05:17
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment